Lezen zonder pauzes

Voor vrouwenthrillers.nl mocht ik Uitgeschakeld van Angelique Haak lezen, en daar was ik heel erg blij mee.

Van jongs af aan schreef Angelique Haak verhalen. Ze hield ervan om op haar zolderkamertje in Kralingen muziek te luisteren, te lezen, te schrijven of heerlijk te dagdromen. Jaren laten won ze een schrijfwedstrijd en dat was een definitief duwtje in de rug. In 2017 debuteerde ze met Een nieuw begin, genomineerd voor de Schaduwprijs 2018. Uitgeschakeld is haar tweede thriller met rechercheur Jennifer Brugman in de hoofdrol.
Dit keer wordt Jennifers nieuwsgierigheid gewekt door een aantal zelfdodingen. Hoewel haar partner Ricardo de Graaf het in eerste instantie niet verdacht vindt, moet hij al gauw toegeven dat de onderlinge verbanden te toevallig zijn. De slachtoffers waren vriendinnen, zaten in hetzelfde hockeyteam, op dezelfde middelbare school en hadden een aanklacht ingediend wegens seksueel misbruik. Als blijkt dat nabestaanden bizarre rouwkaarten ontvangen, weten ze zeker dat ze te maken hebben met een gestoorde seriemoordenaar.
Hoewel Een nieuw begin en Uitgeschakeld twee op zichzelf staande verhalen zijn, wordt er in dit verhaal toch wat extra ruimte besteed aan het introduceren van de ‘bekende’ personages, zoals het team van Jennifer Brugman. Het verhaal lijkt daardoor wat kalm te beginnen. Dat is voor korte duur want al gauw word je als lezer meegezogen in het verhaal en is wegleggen onmogelijk. De meerlaagse spanning en de levensechte personages maken dat je Uitgeschakeld aan de ene kant heel snel wilt uitlezen, maar aan de andere kant kun je er geen afscheid van nemen. Angelique Haak heeft een prettige schrijfstijl en weet de spanning heel kundig op te bouwen. De diverse verhaallijnen liggen nauw bijeen en zijn dusdanig verweven dat je als lezer constant het gevoel hebt dat er iets niet klopt. De wendingen blijven verrassen en ook de ontknoping zie je niet aankomen. Toch laat Haak heel subtiel hier en daar een hint vallen en bij herlezen zal je deze herkennen. De stille hint op het einde is op een positieve manier frustrerend.
De personages zijn een ander sterk punt in Uitgeschakeld. Het zijn geen superspeurders met wonderkwaliteiten, maar alledaagse mensen die erg hun best doen ondanks dat ze met hun eigen problemen worstelen. Hierdoor zijn ze menselijk en gaan ze op een prettige manier onder je huid zitten. De strubbelingen waar de karakters in hun privéleven mee te maken krijgen, voegen een extra spanningslaag aan het verhaal toe. Het verhaal tipt ook nog een aantal actuele thema’s aan, zonder dat het te zwaar op het verhaal drukt. Hierdoor wordt het geen belerende les, maar een duidelijk beeld van hoe een onschuldig lijkende actie, grote gevolgen kan hebben. Dit alles bij elkaar maakt Uitgeschakeld een razend spannende thriller met een cliffhanger waar je u tegen zegt.