Confrontatie!

Voor vrouwenthrillers.nl mocht ik het boek Confrontatie! lezen van Esther van der Ham.
Esther van der Ham schrijft, illustreert, geeft workshops en is eigenaar van Droomvallei uitgeverij. Confrontatie! is het derde deel uit de zogenaamde C-reeks, eerder verschenen Controle! en Contact!. De delen staan met elkaar in verband maar zijn afzonderlijk te lezen. In Confrontatie! maken we kennis met Annabel. Een dramatische gebeurtenis uit het verleden zorgt ervoor dat ze zich al jong heeft aangeleerd om zich welwillend op te stellen naar anderen. Toch ziet haar leven er tijdens een familievakantie in Spanje rooskleurig uit. De band met haar moeder Emma is sterker dan ooit en ze geniet van het jonge gezin van haar broer. Na een gezellig dag en een flirt met de knappe ober Carlos, besluit Annabel nog een drankje met hem te drinken. Die avond gebeurt er iets waardoor ze steeds meer grip lijkt te verliezen op zichzelf en komt haar leven op een hellend vlak. Na haar traumatische ervaring in Spanje, waarvan ze zich niets meer kan herinneren, gaat ze weer aan het werk in Nederland. De vermoeidheid speelt haar parten en een onschuldige oppepper maakt haar uiteindelijk een schaduw van zichzelf, ze vervreemdt van haar familie, raakt haar baan kwijt en gaat steeds verder over haar grenzen heen tot er geen weg meer terug lijkt.
Confrontatie! begint met een proloog die het verhaal direct stevig neerzet. Je krijgt een vermoeden, wil als lezer gelijk naar het volgende hoofdstuk om te lezen wat er is gebeurd en hoe het afloopt. Esther van der Ham weet dit het hele verhaal vast te houden. In hoog tempo neemt ze je mee in de neerwaartse spiraal van Annabel. Tot de laatste bladzijde blijf je alert en hoop je op een uitweg voor Annabel. Het verhaal wordt voornamelijk vanuit Annabel geschreven, met af en toe een hoofdstuk vanuit Emma. Doordat Esther van der Ham een vertellende stijl hanteert, ontstaat hierdoor wel wat afstand. Bij een verhaal als deze is dat niet storend omdat in dit soort situaties de omstanders machteloos zijn. Dat gevoel komt bij de lezer confronterend goed over. Wel miste ik wat diepgang bij een aantal personages. Het leek net alsof het allemaal langs hen heen ging. Dat de situatie complexer is dan wat een buitenstander kan zien, wordt hierdoor terecht aangekaart, maar een personage zoals Emma, zeker met haar verleden, is nu te afwachtend. De plot is goed doordacht en trekt je als lezer mee de afgrond van Annabel in. Hier en daar gaat het misschien iets te snel en zijn er een aantal plotwendingen die je doen fronzen. Dat is jammer en deed voor mij af aan een intrigerend en confronterend verhaal. De wereld waarin Annabel terechtkomt, wordt realistisch neergezet en doet je beseffen dat dit iets is wat iedereen kan overkomen. Een moment van ‘zwakte’, kan helaas de deur openzetten voor mensen met verkeerde bedoelingen. Esther van der Ham confronteert de lezer met een rauwe werkelijkheid die je, juist door haar directe manier van schrijven, nog lang bijblijft.