Field-experience thriller met een vleugje bewustwording

Het spreekwoord ‘waar het hart van vol is, loopt de mond van over’ kent bij Tamara Onos een iets andere variant. Bij haar is het haar pen die overloopt. ‘Schrijvend kan ik zeggen, wat pratend niet lukt,’ schrijft ze op haar website en daar zijn ook tal van blogs te lezen over wat haar bezighoudt. Als arboprofessional (arbeidshygiënist en hogere veiligheidskundige) en moeder van drie zonen, heeft ze genoeg stof tot schrijven. Zoveel zelfs dat dat tot de thriller Onder Invloed leidde, haar debuut dat in februari bij Uitgeverij LetterRijn uitkwam.

Renske Nijland is, net als de auteur, arboprofessional met hart voor haar werk. Als ze op een dag betrokken raakt bij een dramatische gebeurtenis, weet ze dat er meer aan de hand is. Ondanks dat de politie het overlijden van een visser wijt aan dronkenschap, blijft Renkse erop hammeren dat het slachtoffer wel eens bedwelmd zou kunnen zijn, en dat het voorval zich zou kunnen herhalen met wellicht meerdere slachtoffers als resultaat. Buiten de politie om gaat Renske op onderzoek uit, maar haar tunnelvisie voorkomt dat ze doorheeft wat er onder haar neus gebeurt en zonder dat ze het beseft zijn de personen waar ze het meest van houdt betrokken bij de zaak, met alle levensbedreigende gevolgen van dien.

Tamara Onos heeft duidelijk kennis van zaken en kennis van schrijven. Die combinatie zorgt dat Onder Invloed niet alleen een spannend boek is om te lezen, maar ook erg interessant. In het begin dreigt de balans af en toe naar de verkeerde kant uit te slaan, maar naarmate het verhaal voor de lezer meer vorm krijgt, is het niet meer mogelijk te stoppen met lezen.

Het meest opvallende aan Onder Invloed is dat hier een auteur aan het woord is die exact weet waar ze over schrijft. Niet alleen is dit te merken in de handelingen van Renske Nijland, maar ook bij de beschrijvingen van andere gebeurtenissen is duidelijk dat hier grondig onderzoek is gedaan. Die hang naar precisie vertraagt in het begin ook wel een beetje het verhaal. Soms is de auteur te gedetailleerd in haar omschrijvingen, met name wat waar in een ruimte staat, dat het soms moeilijk is focus te houden. Dit komt ook doordat het verhaal vanuit verschillende personages wordt verteld en de personages, met hun bijbehorende verhaallijnen, onderling nog niet duidelijk zijn. Wel geeft Tamara Onos ieder personage een geheel eigen stem en brengt ze de lezer waarschijnlijk, mij in ieder geval, in gewetensnood als het om een bepaald persoon gaat. Lezer ingepakt. Check, zullen we maar zeggen om de spoiler te voorkomen.

Tamara Onos heeft een prettig te lezen en zelfverzekerde schrijfstijl. Goede zinnen, hier en daar een vleugje ironie erdoorheen en hoofdstukken die vragen om meer. Af en toe zijn ze wel wat geconcentreerd vanwege de hoeveelheid informatie en de namen, maar als het verhaal je eenmaal vastheeft, kom je er ook niet meer van los. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Geen rare wendingen of ontknopingen die uit de lucht komen vallen en alle lijntjes die er zijn worden netjes afgewerkt. Het is heel realistisch en dat maakt het ook beangstigend. Dit zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn, maar dan zonder Renske Nijland in de buurt.

Onder Invloed is een spannend ‘field-experience’ thriller met een vleugje bewustwording.